Laat je niet gek maken!

Praktische training voor verpleegkundigen die grip willen op hun werkdruk

Het is altijd druk op de afdeling. Je doet wat je kan, maar je hebt vaak het gevoel dat je te kort schiet. Je moet je kennis en kunde bijhouden, en daar kom je tijdens je dienst niet aan toe, dus dat moet in je vrije tijd, ook al baal je daar van.
Je vindt het lastig om nee te zeggen, je wilt anderen niet in de steek laten. 
Je bent gewend om hard te werken, extra drukte overleef je door nog harder te werken of langer door te gaan. Het hoort er nu eenmaal bij. 
Maar je merkt ook dat de rek er uit gaat. Dat het meer moeite kost om te herstellen, dat je wakker ligt van je werk. 
Het werk wordt minder leuk. Je gaat vrijwel nooit meer met voldoening naar huis. En je weet dat het hoog tijd is om het anders aan te pakken. Maar hoe?

Wel of geen invloed?

Bij werkdruk denken we vaak aan de hoeveelheid werk die je moet uitvoeren, en daar heb je nauwelijks invloed op. Je kunt mensen niet verbieden om ziek te worden. Maar er is nóg een belangrijk aspect van werkdruk waar je wél invloed op hebt, namelijk de manier waarop jij die werkdruk ervaart. 'Werkdruk-beleving

Je gedachten en overtuigingen spelen een grote rol in hoe je de werkdruk ervaart. De een ligt wakker van het werk, een ander gaat nog altijd fluitend over de afdeling. Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en dat maakt je tot een goede verpleegkundige, alleen is daar de valkuil dat je vergeet om ook goed voor jezelf te zorgen. Ook de sfeer in je team staat onder invloed van werkdruk-beleving. Cynische opmerkingen, klagen en mopperen zijn daar signalen van.
Ieder mens heeft een eigen persoonlijke reactie op werkdruk, en het is goed om die reactie goed te kennen. Zodat je kunt leren hoe je voortaan gezond kunt reageren op dingen die je normaal gesproken stress bezorgen.

In de training 'LAAT JE NIET GEK MAKEN' leer je hoe je grip krijgt op je werkdruk, zodat je ontspannen werkt met rust in je hoofd.

De training heeft twee belangrijke aspecten die samen een succesvolle formule vormen:
1. Praktische vaardigheden zodat je meer controle hebt over de manier waarop je werkt en hoe je je dagen invult.
2. Het vergroten van je zelfkennis en daarbij passende vaardigheden zodat je op een gezonde manier assertief bent.

Beide aspecten bieden je de nodige handvatten om de regie te nemen over je werk en leven. Zo hou je rust in je hoofd, ook als het weer eens een gekkenhuis is op de afdeling. 

Wat levert de training je op?

  • Focus, waardoor je effectiever bent en je meer gedaan krijgt
  • Regie op je werk waardoor je niet meer achter de feiten aan rent
  • Grip op je gedachten die je stress bezorgen, hierdoor blijf je helder denken en hou je overzicht
  • Je gaat omspannen om met stoorzenders die je uit je werk halen (denk aan: telefoontjes, mails, vragen van familie/collega's etc
  • Je wordt milder voor jezelf en voor anderen

Reacties van deelnemers op de training:
- 'Ik ben meer aandacht en tijd gaan nemen om dingen te doen, dat is heel prettig'
- 'Het was voor mij een hele hectische periode waarin ik de training volgde, de training was een heerlijke 'pas op de plaats' waarin ik tot rust kwam'
- 'Ik vond het zeer positief en leerzaam. Ik heb het gevoel dat ik rustiger ben en niet meer loop te jagen'
- Eén ding tegelijk doen! Wat een inzicht was dat voor me. En het heeft me erg geholpen om niet meer zo te stressen'

'Laat je niet gek maken' kun je op drie manieren leren!

1. Training met open inschrijving:

In een groep van 8 tot 12 personen werk je twee dagdelen aan de grip op je werkdruk. 
De eerstvolgende training vindt plaats op dinsdag 9 en dinsdag 23 januari 2018. Van 13.00 uur tot 16.00 uur.
Exacte locatie volgt nog, maar het zal in of rond Den Haag zijn. 

Bij de training krijg je een pakket met lesmateriaal. We werken aan het vergroten van je zelfkennis en het versterken van je assertiviteit zodat je steviger in je schoenen staat en je op een gezonde wijze je eigen grenzen kent en kunt aangeven.

Je kunt je individueel aanmelden voor de training. Meestal is het mogelijk om de kosten voor de training te declareren binnen je organisatie. Vraag dat vooral even na bij je leidinggevende.

Neem gerust contact met me op. Dan kijken we samen wat kan en wat jou het meest zal helpen.

2. Training voor het hele team

Ben je teamleider en denk je dat je hele team deze training goed kan gebruiken? Ik kom naar jullie toe om de training in-company te verzorgen. We kunnen in meerdere groepen werken zodat alle teamleden die dat willen, de gelegenheid hebben om de training te volgen. Neem contact op om samen te bekijken wat het beste past bij je team.

3. Persoonlijke coaching

Wil je liever niet in een groep de training volgen? Dan kun je een individueel begeleidingstraject aanvragen. Samen werken we in 4 sessies van ongeveer 1,5 uur aan jouw persoonlijke situatie. Een coachingstraject bestaat meestal uit een intakegesprek en daarna ongeveer 4 sessies.

Bel: 06-22832573 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Ben je HR adviseur of opleidingsadviseur?
    Een lunch and learn sessie is een mooie manier om kennis te maken met de training en met mijn manier van werken. Je kunt dit aanvragen voor de managers en leidinggevenden van jouw organisatie. Neem contact met me op om de mogelijkheden hiervoor te bespreken. Ik kom gratis een workshop geven van een half uur, zodat leidinggevenden kunnen proeven van de training. Bel 06-22832573 of stuur een mail. 
  • Werkt  de training eigenlijk preventief tegen burn-out?

Antwoord: wetenschappelijk bewijs is daar niet voor. Ik ben ervan overtuigd dat de training je veel inzicht geeft in je eigen gedrag waardoor je mogelijk teveel over je eigen grenzen gaat. Het kan je helpen om een dreigende burn-out bij jezelf te herkennen en sneller aan de bel te trekken.