Rust in je hoofd, Rust in je werk

Training voor verpleegkundigen die anders willen omgaan met hun hoge werkdruk

Je ervaart je werk als heel druk en je bent niet de enige. Maar liefst 90% van de verpleegkundigen ervaart de werkdruk als (te) hoog. Naast je werk ben je vaak ook druk met de zorg voor je gezin en misschien ben je ook wel mantelzorger. Meestal redt je het allemaal wel, gewoon een tandje erbij en doorzetten. Je kunt al die mensen toch niet in de steek laten, je voelt je verantwoordelijk om goed voor iedereen te zorgen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar alsmaar doorjakkeren heeft op den duur een prijs. 

Stress is de nummer 1 oorzaak van ziekte en verzuim

Af en toe een beetje stress is niet erg. Te lang en teveel stress is ongezond. Herken je het volgende?


* Als je nee zegt, voel je je schuldig
* Je voelt je heel vaak geroepen om direct iets voor een ander op te lossen
* Je slaat vrijwel altijd je pauze over omdat het te druk is, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij
* Als je vrij bent, bel je nog wel eens naar de afdeling omdat je ineens iets te binnen schiet wat je echt moet checken of doorgeven
* Je gaat nog wel met zin naar je werk, maar je gaat nooit meer met voldoening naar huis
* Je piekert over gesprekken met collega's, of je leidinggevende, je kunt hier eindeloos over malen
* In het team spreekt men op cynische toon over de werkdruk, de patiënten, en management
* Je maakt je zorgen of je het wel volhoudt tot aan je pensioen en denkt er soms over om de zorg te verlaten

Je eigen gedachten en overtuigingen spelen een grote rol bij stress. Veel zorgprofessionals voelen zich verantwoordelijk voor alles om zich heen. Dat maakt je tot een goede zorgprofessional maar het is ook een eigenschap waardoor je vergeet om ook goed voor jezelf te zorgen.  
De sfeer in je team speelt ook een rol, en die wordt extra beïnvloed door constante werkdruk. Cynisme en veel klagen zijn signalen van 'te lang- teveel' en niet meer weten hoe je er mee om kunt gaan.    

Het goede nieuws is dat je zelf veel kunt doen om langdurige stress en verzuim te voorkomen

Door te leren om anders te reageren op dingen die normaal gesproken voor stress zorgen. Zo help je jezelf om rust in je hoofd te houden als het weer eens een gekkenhuis is. Rust in je hoofd zorgt voor meer rust in je werk.

De (team)training 'Rust in je hoofd, rust in je werk' kun je zien als een sterke combinatie van slim werken met volle aandacht. Slim werken met een paar eenvoudige en praktische tools. Daarnaast leer je om je eigen gedachten die jou stress bezorgen te herkennen, te begrijpen en ermee om te gaan. Het resultaat is dat je met volle aandacht werkt waardoor je meer ontspanning ervaart, zodat je werk je minder energie kost en het je weer voldoening geeft.   

Wat levert het op?
* je werkt met meer focus, en daardoor ben je effectiever
* je zult minder het gevoel hebben dat je achter de feiten aan rent
* je krijgt grip op je eigen gedachten die je stress bezorgen 
* je gaat ontspannen om met stoorzenders die je bijvoorbeeld uit je werk halen (telefoontjes, mail, vragen van familie/collega's etc)

Wat ga je leren?

De training is praktisch. Je ontdekt dat multitasken geen oplossing is voor snel en effectief werken. Je ervaart hoe je de regie neemt door slim te reageren op stoorzenders die je van je werk houden. Je voelt hoe je met kleine onderbrekingen energie opdoet tijdens je werk. 
Daarnaast leer je hoe je om kunt gaan met je eigen gedachten die je een gevoel van stress geven.  

Reacties van deelnemers op de training:
- 'Ik ben meer aandacht en tijd gaan nemen om dingen te doen, dat is heel prettig'
- 'Het was voor mij een hele hectische periode waarin ik de training volgde, de training was een heerlijke 'pas op de plaats' waarin ik tot rust kwam'
- 'Ik vond het zeer positief en leerzaam. Ik heb het gevoel dat ik rustiger ben en niet meer loop te jagen'
- Eén ding tegelijk doen! Wat een inzicht was dat voor me. En het heeft me erg geholpen om niet meer zo te stressen'

Met het hele team van 'stresskip naar zenzuster' (of broeder) 

Met het hele team de training volgen heeft een aantal flinke voordelen:

  • Je helpt elkaar tijdens de training
  • Je houdt elkaar tussendoor scherp
  • Je leert met zijn allen iets nieuws, dat maakt het gemakkelijker om het daadwerkelijk toe te passen in de praktijk
  • Je leert elkaar (nog) beter kennen, het is teambuildend en vergroot de onderlinge verstandhouding 

Ben je teamleider?

Neem gerust contact op om de situatie van jouw team te bespreken. Samen kijken we of de training je team kan helpen of dat er misschien iets anders nodig is. Ik vind het altijd leuk om even mee te denken en vaak helpt het jou om helder te krijgen wat er nodig is voor jou en je teamleden.

Bel: 06-22832573 of mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

* Werkt  de training eigenlijk preventief tegen burn-out?

Antwoord: wetenschappelijk bewijs is daar niet voor. Ik ben ervan overtuigd dat de training je veel inzicht geeft in je eigen gedrag waardoor je mogelijk teveel over je eigen grenzen gaat. Het kan je helpen om een dreigende burn-out bij jezelf te herkennen en sneller aan de bel te trekken.

Ben je HR adviseur of opleidingsadviseur?

Een mooie manier om kennis te maken met de training is door een lunch and learn sessie te organiseren voor de managers en leidinggevenden van jouw organisatie. Neem contact met me op om de mogelijkheden hiervoor te bespreken
06-22832573