Drie tips voor Sandra en haar collega’s

Beste blogger Sandra, drie tips om je collega’s te helpen hun verantwoordelijkheid te nemen!

Pling, daar hoor ik het seintje van mijn mailbox. Mijn nieuwsgierigheid wordt gewekt door een noodkreet van blogger Sandra in tijdschrijft Nursing: ‘Collega’ s neem verdorrie eens verantwoordelijkheid’

Blogger Sandra uit haar frustratie over het feit dat niemand van haar collega’s de verantwoordelijkheid neemt om kapotte apparaten te melden; computers, pospoelers etc. Met de toch al hoge werkdruk wordt het werk nu nog lastiger omdat er minder werkende apparaten beschikbaar zijn.

Herkenbaar nietwaar? Ik herken het in ieder geval we en aan de reacties op de blog van Sandra te zien, ben ik niet de enige. Ik denk dat Sandra het best prettig zou vinden als dit eens opgelost wordt. Daarom speciaal voor Sandra en haar collega’s drie tips die je helpen om dit soort ergernissen te voorkomen.

Spreek ook iets af over consequenties als men zich niet aan afspraken houdt!
Op elke afdeling zijn afspraken over opruimen, kapotte apparaten, bestellen van spullen etc.
Maar als er geen consequenties zijn voor diegene die zich niet aan de afspraken houdt, dan wordt het inderdaad heel makkelijk om te denken: ‘wie na mij komt die red het wel’ Spreek bij je volgende teamoverleg dingen af over consequenties en verzin een paar mooie ‘straffen’ voor als iemand iets laat liggen. Je kunt hier heel creatief mee om gaan. Bijkomende voordeel is dat je meteen merkt of men de afspraak belangrijk genoeg vindt. Hoe belangrijker men de afspraak vindt, hoe zwaarder de consequentie. Maar let er wel op dat je alleen consequenties verzint die uitvoerbaar zijn. Denk maar aan het dreigement dat je je ruziemakende kinderen uit de auto zet terwijl je op de snelweg zit. Dat zul je niet snel doen en je kinderen weten dat.

Motiveer elkaar om direct actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een beloning klaar te leggen, een mooie reep chocola, een tegoedbon voor bloemen. Iets waarvan je weet dat je collega’s het leuk vinden om te krijgen. Maar dan moet iemand echt aan kunnen tonen succesvol een melding te hebben gedaan!

Stel jezelf in teamverband eens de volgende vraag: Wat voor team willen wij zijn? In een reactie op Sandra’s blog schreef iemand: Niet mopperen, maar opperen. Een mooie uitspraak. Mopperen is een reactie op dingen die niet soepel verlopen, maar het is alleen maar een reactie. In mopperen zit geen beweging, het haalt zelfs de energie uit het team. Opperen is proactief, iets waar wel beweging in zit. En als je dat met elkaar goed doet, levert het energie, opent het je creativiteit voor een goede oplossing zodat een kapot apparaat niet meer voor zoveel frustratie hoeft te zorgen, dat los je met elkaar even op. Wat voor team wil je zijn? Een team met mopperaars of opperaars?

Ik wens Sandra en haar collega’s veel plezier bij het toepassen van deze tips.

(Blog Sandra)

Margreet