Hoe krijg je grip op je werkdruk?

  • Verloop van personeel
  • gaten in het dienstrooster
  • collega's die tegen een burn-out aan lopen
  • collega's die er geen plezier meer in hebben

Het is druk in de zorg, dat is een feit. Misschien maak jij je ook wel zorgen over je werk, en hoe je je mooie vak met plezier tot aan je pensioen kunt blijven uitoefenen. Voorlopig blijft er een flink tekort aan zorgprofessionals. Het is daarom cruciaal om de mensen die nu in de zorg werken te behouden voor het vak. Een hele uitdaging voor leidinggevenden, HR-medewerkers en voor de zorgprofessionals zelf. 

Een groot verantwoordelijkheidsgevoel is fijn, maar ‘t is ook een valkuil

Zorgprofessionals hebben allemaal een groot verantwoordelijkheidsgevoel, een kwaliteit die zorgt dat je goed bent in je vak. Maar het heeft ook een keerzijde en dat is dat je vergeet ook voor jezelf te zorgen. Herken je dit? Als het druk wordt ga je gewoon nog wat harder werken. Je gaat rennen om het werk toch gedaan te krijgen, en omdat je vindt dat je altijd moet reageren op elke zorgvraag. Je wilt de patiënt niet in de steek laten.

En misschien herken je dit ook wel: Je merkt dat de frustratie toeneemt, je loopt vaker te mopperen en je hoort ook je collega's meer klagen. Als je alsmaar het gevoel hebt dat er teveel van je gevraagd wordt, ga je op de rem staan. Je probeert zo min mogelijk over te werken, je doet liever geen extra taken en je merkt dat je kritisch wordt, zelfs cynisch over het werk en de organisatie. Stukje bij beetje raak je het plezier in je werk kwijt. 

Als leidinggevende zie je teamleden doorrennen maar je ziet ook collega's mentaal afhaken en op de rem staan. Beide gedragingen zijn manieren om de werkdruk het hoofd te bieden. Maar dat heeft wel effect op de sfeer en samenwerking in het team. 

Als je meer grip hebt op je werkdruk kun je ontspannen en met plezier werken!


Om meer grip op je werkdruk te krijgen zijn twee dingen belangrijk:

  1. Ken je eigen kwaliteiten en je valkuilen zodat je snapt hoe je reageert op drukte en je niet meer in je eigen valkuilen stapt.
  2. Maak gebruik van slimme en praktische vaardigheden, zodat je ontspannen blijft. Ook als het een keer een gekkenhuis is op de afdeling

Nu lijkt het misschien makkelijker gezegd dan gedaan, en het is zeker waar dat bovenstaande dingen tijd nodig hebben zodat je ze kunt leren toepassen. Maar het aanleren van die vaardigheden is gemakkelijk. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een beetje tijd en de bereidheid om te gaan oefenen met nieuw gedrag. 

Maak werk van je werkdruk!

Je kunt kiezen uit 3 opties:

1. Workshop 'Spelen met Tijd'

2. Intensieve training 'Grip op je Werkdruk'

3. Eendaagse training 'Werkdruk de Baas!' (voor leidinggevenden)

Optie 1: Basis Workshop 'Spelen met Tijd' (voor als je eigenlijk geen tijd hebt voor een training, maar wel iets wilt leren om goed te reageren op drukte)

In deze workshop van 3,5 uur leer je de basis om meer grip te krijgen op je werkdruk.

We werken met de methode van het Tijdsurfen; een natuurlijke manier van omgaan met alles wat je te doen hebt in de tijd die daarvoor beschikbaar is. Het is ontspannen, eenvoudig toe te passen en helpt je om minder het gevoel te hebben dat je geleefd wordt tijdens je werk. De workshop is zeer praktisch en gericht op het aanleren van een aantal handige tools die je tijdens je werk kunt gaan gebruiken. 

Welke onderwerpen komen aan bod?

  • Hoe kun je slim omgaan met alles en iedereen die je uit je werk haalt? (de telefoon, vragen van anderen etc)
  • Hoe je effectiever werkt
  • Wat het effect is van kleine onderbrekingen die ervoor zorgen dat je energie op peil blijft
  • Wat zie je jezelf en collega's doen als reactie op drukte en welk effect heeft dat op je werkplezier, energie en de sfeer in het team?

Wat heb je na de workshop concreet in handen?

  • Je begrijpt je eigen patronen en gedachten als het gaat over alles wat je doen moet, je snapt die van je collega's beter. Dit kan je helpen om te gaan werken aan ander gedrag die je meer grip op die werkdruk gaat geven.
  • Je hebt een paar hele handige praktische tools geleerd die je na de workshop concreet kunt inzetten tijdens je werk.

Reacties van deelnemers:

- fijne praktische workshop

- Leuk om dit met het hele team te doen, ik heb meer begrip voor mijn collega's gekregen

De praktische tips kunnen we meteen gebruiken op de werkvloer.

 

Ben je benieuwd naar deze workshop en wat het voor je team kan betekenen? Neem gerust contact met me op. Ik breng je graag op de hoogte van de mogelijkheden.

Optie 2: Training 'Grip op je Werkdruk' (omdat goede zorg begint met ook goed voor jezelf zorgen)

In deze training van 3 dagdelen leer je hoe je je eigen veerkracht blijvend kunt vergroten. Omdat je graag tot aan je pensioen gezond en met plezier wilt blijven werken. Het is een intensieve training die je veel oplevert. De training bestaat uit drie niveau's:
1. Kennis en inzicht (ken jezelf)
2. Persoonlijke leiderschapsvaardigheden (praktisch en slim omgaan met drukte op het werk)
3. Effectieve communicatie en deze kunnen toepassen tijdens het werk (gezond assertief reageren)

Wat leer je tijdens deze training?

  • Praktische vaardigheden om slim te reageren op alles wat je uit je werk haalt (telefoon, vragen van anderen etc)
  • Omgaan met je (belemmerende) gedachten en overtuigingen die je stress geven
  • Creëren van positieve, helpende gedachten die je gaan helpen om meer grip te hebben op de situatie en je eigen reactie op drukte
  • Goed en duidelijk aangeven wat je wilt en waarom je dit wilt (gezond assertief communiceren)
  • Werken met aandacht zodat je rust ervaart tijdens het uitvoeren van je werk en je effectiever bent

Wat levert de training je op?

  • Zelfkennis en een positief zelfbeeld
  • Concrete handvatten die je gaat gebruiken in de praktijk (zowel op je werk als thuis)
  • Gespreksvaardigheden zodat je goed en gezond assertief kunt verwoorden wat je wel of niet wilt

Reacties van deelnemers:

- Door de training ben ik bewuster naar mezelf gaan kijken. Het was best confronterend omdat ik dacht dat ik het goed deed door hard te werken en geen rust te nemen. Ik was altijd bang dat ik dingen zou vergeten. Nu blijkt dat het juist beter is om af en toe even rust te nemen en dat je daardoor beter werkt - (verpleegkundige kinderafdeling GHZ)

- Ik geef nu beter mijn grenzen aan. Ik durf meer te zeggen wat ik vind en wat ik wil. En ik merk dat ik daardoor serieuzer genomen wordt - (verpleegkundige kinderafdeling GHZ)

Ik durf nu om hulp te vragen- (verpleegkundige vrouw- en kindcentrum GHZ)

- Ik heb geleerd om dingen op een opbouwende manier bespreekbaar te maken - (verpleegkundige vrouw- en kindcentrum GHZ)

Ben je nieuwsgierig geworden naar deze training en lijkt het je prettig om met mij te sparren over de mogelijkheden voor jouw team/organisatie? Neem contact met me op en ik kom graag even langs voor een verkennend gesprek.

Optie 3: Dagtraining 'Werkdruk de Baas!' (voor leidinggevenden)

Hoe komt het dat de een fluitend over de afdeling gaat, terwijl bij de ander de stress uit de oren knalt? Werkdruk gaat ook over de manier waarop deze ervaren wordt. Werkdruk zorgt ook voor spanningen in je team. Als leidinggevende wil je voldoen aan de eisen die er uit de organisatie aan je gesteld worden (sturen) en je wilt goed voor je team zorgen (steunen) 

In deze dagtraining leer je balans te creëren in sturen en steunen van je team. En je leert hoe je zelf overeind blijft.

Aan het einde van de dag heb je:

  • Inzicht en kennis over de verschillende gedragspatronen in je team als reactie op werkdruk.
    Je leert wat deze patronen betekenen voor de sfeer en dynamiek in je team en welk effect het heeft op de ontwikkeling van je team.
  • Taal en gedrag dat bijdraagt aan het behouden van de goede sfeer in het team, ondanks hoge werkdruk.
  • Praktische vaardigheden die je helpen om zelf meer grip op je eigen werkdruk te krijgen. Deze praktische vaardigheden kun je vervolgens uitdragen in je team.

Wanneer is het handig om deze training te volgen?

  • Als je merkt dat je niet meer weet wat je nog kunt zeggen of doen om je teamleden te ondersteunen als het al een tijdje erg druk is en er veel geklaagd wordt over de werkdruk.
  • Als je het zelf eigenlijk ook altijd te druk hebt, en je weet dat je zo nooit het goede voorbeeld kunt geven.
  • Als je je verantwoordelijk voelt om het probleem op te lossen, terwijl je weet dat dit binnen korte tijd niet kan.
  • Als je steeds meer de neiging hebt om zelf alle gaten op te vullen, en je je eigen werk daardoor voor je uit schuift of in je vrije tijd doet

Welke onderwerpen komen aan bod?

  • Slim omgaan met tijd en de taken die je te doen hebt.
  • Belemmerende gedachten waardoor je jezelf meer stress bezorgd dan misschien nodig is
  • Reageren op gemopper, hoe behoud je een positieve sfeer in je team?

Ben je benieuwd naar deze training? Neem contact met me op. Ik denk graag mee over de mogelijkheden om deze training te verzorgen binnen jouw organisatie. 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

bel: 06-22832573

Gratis voorproefje!

Op de homepage kun je je aanmelden voor de gratis mini-training "laat je niet gek maken, zet de eerste stap naar meer grip op je werkdruk' 
De mini-training bestaat uit drie video's die je in je eigen tijd en tempo kunt bekijken. Je krijgt een inkijkje in de patronen die ontstaan wanneer je onder continue druk staat en waarom je zo reageert. Ook kun je je eigen patronen in kaart brengen.
Zodra je bent aangemeld ontvang je de eerste video zodat je vandaag nog kunt beginnen om je grip op je werkdruk te vergroten.