Gebruik Feedback eens als compliment

Bij feedback denken mensen vaak aan een diplomatieke manier om iemand anders even flink de waarheid te zeggen. De ultieme methode om een collega te wijzen op diens fouten zonder ruzie te krijgen. Maar feedback als compliment wordt nauwelijks ingezet. Terwijl het juist een heel krachtig middel is om te gebruiken om de kwaliteit van je werk te verbeteren. Of om de sfeer tijdens het werk te verbeteren. Juist op dagen dat het erg druk is en de stress voelbaar is op de afdeling is positieve feedback een belangrijke opsteker voor elkaar en voor jezelf. Van positieve feedback krijg je energie. Of je het nu geeft of ontvangt.

Hoe kun je positieve feedback geven?

Positieve feedback begint met aandacht. Oprechte aandacht voor het werk van de ander. De intentie waarmee iemand zijn/haar werk doet. Door positieve feedback te geven laat je aan de ander merken dat je ziet wat diegene doet of probeert. Dat doe je door te benoemen wat je ziet.

Ik zie dat je …

Daarna kun je iemand daar een compliment over geven. Dat vind ik super van je. Of daardoor vind ik het prettig om met jou samen te werken.

Je kunt iemand een vraag stellen. Hoe ben je daar zo op gekomen? Of wat maakt dat je met zoveel aandacht en geduld kunt werken terwijl het zo druk is.

En ten slotte kun je iemand een tip geven als diegene dat wil.

Mag ik je een tip geven. Waarmee je laat zien dat je graag met iemand mee wilt denken om zich verder te ontwikkelen of de situatie op de werkvloer verder te verbeteren.

Dus positieve feedback bestaat uit: eerst benoemen wat je waarneemt en dan:

* Een compliment
* Een vraag
* Een tip

Feedback is een moment voor reflectie. Wat gaat goed, wat kan beter?

Teams die iedere dienst afsluiten met een kort moment van feedback en reflectie functioneren beter en leveren betere kwaliteit.

Feedback helpt je ook om een beter beeld te krijgen over je eigen gedrag. Of je net zo overkomt bij je collega’s zoals je dat ook bedoelt hebt. Het leert je om naar jezelf te kijken en jezelf beter te leren kennen.

Om feedback vragen getuigt van een professionele werkhouding. Je laat zien dat je open staat om te groeien in je werk. Dat je graag wilt werken aan verbetering van je persoonlijke effectiviteit als zorgprofessional. Dat je jezelf serieus neemt in je werk en de kwaliteit die je levert.
Een team met zorgprofessionals die allemaal gericht zijn op groei in kwaliteit van werk is een geweldig team om in te werken. Dan ben je iedere dag bezig om het beste uit jezelf en elkaar te halen. Bij zo’n team wil ik wel patient zijn.

Gebruiken jullie binnen je team nog te weinig positieve feedback? Dat zou een mooi onderwerp zijn voor de volgende teambespreking.

Margreet