Training Gespreksvaardigheden

 

 

Communicatie: als het van twee kanten komt, hoeft het nog niet te botsen

 

-Loesje-

 

 

 

Goede zorg valt of staat met goede communicatie

Het is belangrijk dat zorgverleners gespreksvaardig zijn. Zo kun je je in elke situatie redden en voorkom je misverstanden.

Ruim 10 jaar verzorg ik trainingen gespreksvaardigheden over de volgende onderwerpen:

  • Feedback geven en ontvangen.

  • Gespreksvoering voor werkbegeleiders

  • Omgaan met eisend en claimend gedrag van patiënten/familie/cliënten

  • Goed patiëntencontact aan de telefoon (gesprekstraining voor doktersassistentes, baliemedewerkers)

  • Opvang van collega’s na traumatische gebeurtenissen op het werk (Peer support)

  • Triage gesprekken (i.s.m. Bloom Communicatie met Zorg)

De samenwerking met Margreet is heel fijn. Die kenmerkt zich door haar flexibele opstelling en ook het meedenken voor de inhoud van een training. Margreet geeft bij ons in het Groene Hart Ziekenhuis onder andere training gesprekstechnieken voor onze werkbegeleiders. Tijdens deze training stelt ze de verpleegkundigen in staat om laagdrempelig te oefenen in het voeren van gesprekken. Ze laat de verpleegkundigen ervaren wat het effect is van hoe je iets zegt en of dit dan ook het beoogde effect heeft. Dit maakt dat de trainingen als zeer waardevol worden ervaren. Door haar kennis en ervaring in de gezondheidszorg kan ze goed aansluiten bij de behoeftes van de verpleegkundigen.

Jolanda Schilt  | Praktijkopleider | Talent-adviseur Landsteiner Instituut | Groene Hart Ziekenhuis

OOK ONLINE MOGELIJK

Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken

Dit zijn de garanties die ik mijn deelnemers geef:

  • We werken met casuïstiek uit je eigen praktijk.
  • Je krijgt voldoende gelegenheid om je gesprek te oefenen
  • Je mag net zo lang oefenen tot je het vertrouwen hebt dat je er iets mee kunt in je werk
  • Je krijgt genoeg theoretische onderbouwing waardoor je snapt wat je doet
  • Samen met de trainingsacteur zijn we er om jou te helpen je gespreksvaardigheid te verbeteren
  • We werken in kleine groepen zodat het veilig voelt om te oefenen

Wat levert de training op?

  • Deelnemers hebben inzicht in hun eigen handelen en het effect daarvan bij de ander.

  • Deelnemers hebben veilig kunnen oefenen met ander gedrag

  • Deelnemers hebben meer vertrouwen in het goede verloop van hun gesprekken

 

‘Margreet en haar collega trainingsacteurs spreken de taal van de zorg, ze hebben snel een klik met de deelnemers. Een training met hen is altijd levendig en een goede ervaring. We krijgen er altijd hele positieve reacties op, zowel over de inhoud als het oefenen’

Rigtje Smid, opleidingsadviseur en trainer bedrijfsopleidingen, Reinier de Graaf academie

Herken je dit?

We moeten elkaar feedback geven, maar ja. Niemand die dat ook echt doet

We hebben regelmatig te maken met eisend en dwingend gedrag. Hoe kunnen we daar als team beter op reageren?

Hoe zorgen we ervoor dat teamleden sterk in hun schoenen staan zonder het goede contact met patiënten te verliezen?

Grotere groep? Een teambijeenkomst? Regietheater!

Bij regietheater spelen twee acteurs een herkenbare situatie. De groep deelnemers krijgt de rol van regisseur en bepaalt vanaf de zijlijn het spel van de acteurs.

Wat levert dat op?

Gedrag roept altijd ander gedrag op en dat wordt met regietheater goed zichtbaar. Hierdoor kun je samen uitproberen wat wel en wat niet werkt in gesprekken. De acteurs spelen precies uit wat er van hen gevraagd wordt.

Resultaat?

Na de training kun je allemaal aan de slag met dezelfde inzichten. Heel handig voor teams. En het is ook leuk.
Er wordt veel gelachen om de herkenbare situaties en het spel van de acteurs.

"Ik heb van jullie regietheater genoten. Het is zo belangrijk om hen, die het verschil in de zorg echt kunnen maken, in hun kracht te zetten.
En de reacties vanuit alle scholingsmomenten waren erg positief. Jouw begeleiding was goed, de actrices waren goed (en grappig vonden de collega's). Kortom een geslaagde start van, met elkaar, bouwen aan persoonlijke ontwikkeling om een betere zorgprofessional te kunnen zijn. Daar geloof ik in."

Jolanda Bruggeman-Versteegen | manager Vrouw & Kind centrum RdGG

Neem gerust contact op.
Dan bespreken we de (online) mogelijkheden van regietheater voor jouw team, organisatie of bijeenkomst.

Contact