Haal winst uit de feedback die je krijgt.
Een van de misvattingen over feedback is dat je altijd iets moet doen met de feedback die je ontvangt. Maar dat is niet zo. Iedereen is vrij om wel of niet iets te doen met de feedback die men krijgt. Kwalitatief goede feedback is zonder twijfel een waardevol onderdeel voor het succes van een team en de professional. Neemt niet weg dat de ontvanger degene is die ervoor kiest om, vanuit de feedback, diens gedrag wel of niet aan te passen.
Gebruik feedback nooit als middel om de ander, als persoon, te proberen te veranderen. Maar zet het in om betere resultaten te behalen, om de kwaliteit van de samenwerking te verbeteren of om iemand op positieve manier te stimuleren om zijn/haar talent te blijven ontwikkelen. Hierbij is het belangrijk om zorgvuldig en met respect te formuleren.
Feedback ontvangen is ook een hele kunst. Je wilt niet meteen in de verdediging schieten, goed blijven luisteren zodat je niet meteen je zelfvertrouwen verliest. Om je te helpen feedback optimaal te benutten kun je de feedback die je krijgt, onderverdelen in vier verschillende categorieën. Deze categorieën helpen je om te gaan met complimenten en kritiek.
1e categorie: ADVIES
De feedback gaat over iets wat je al wel goed doet, maar wat nog veranderd moet worden. Het advies gaat over iets wat verder ontwikkelt kan worden. Zodat je van een zeven een acht kan maken.
2e categorie: KRITIEK
De feedback gaat over iets wat niet goed is en echt veranderd moet worden. Dit was een onvoldoende.
3e categorie: COMPLIMENT
Dit gaat over iets wat goed gaat en wat in de toekomst ook zo kan blijven. Een dikke voldoende.
4e categorie: OPMERKING
Dit gaat over iets wat niet goed bevonden wordt, maar waar je mee kunt leven. Als ontvanger van de feedback kun je hier besluiten om het als opmerking naast je neer te leggen.
Door de feedback eerlijk te bekijken en deze te plaatsen in de categorie waar die volgens jou hoort, rangschik je de feedback. Aan de hand daarvan kun je actie ondernemen. Je ziet meteen welke feedback prioriteit heeft om aan te werken. Je kunt je afvragen welk advies je wilt volgen, welke kritiek je tot actie dwingt en welke opmerking je naast je neer kunt leggen. En uiteraard kun je genieten van het compliment wat je hebt gekregen.
Met dank aan ’50 succesmodellen’