Als je tijdens een gesprek te hard aan het werk bent

Hoe je ervoor kunt zorgen dat een gesprek je zowel resultaat als energie oplevert.

Ongemerkt kunnen gesprekken je veel energie kosten. Dat komt omdat je zelf veel te hard aan het werk bent tijdens een gesprek waardoor je niets bereikt. ‘Het is als trekken aan een dood paard’, verzuchtte een deelnemer laatst.

Hoe weet je dat je te hard aan het werk bent tijdens een gesprek? Vraag je het volgende af:

Heb je vaak het gevoel dat het eigenlijk geen zin heeft om dit gesprek te voeren?
Ben je zelf vrij veel aan het woord tijdens een gesprek?
Reageert de ander vaag en afwijzend?
Ben je veel oplossingen aan het aandragen?
Reageert de ander vaak met ‘ja maar…’
Heb je na het gesprek het gevoel dat je niks bent opgeschoten?
Zie je in de praktijk geen resultaat van je gesprek?
Als maar een of twee van bovenstaande signalen herkenbaar zijn kun je er al vanuit gaan dat je te hard werkt tijdens een gesprek.
Je zult dan vast het gevoel herkennen dat je soms aan een dood paard staat te trekken.

Dat je te hard werkt tijdens gesprekken ontdek je pas als je heel veel moeite krijgt met een bepaalde collega of patiënt. Gesprekken met die persoon zorgen bij jou altijd voor frustratie.
Je gaat vooraf aan het gesprek met diegene al piekeren, je verliest vertrouwen in je overtuigingskracht. Je bent achteraf aan het bedenken wat je eigenlijk had willen zeggen en soms wordt je achteraf boos omdat je merkt dat jouw woorden geen enkel resultaat hebben opgeleverd.

Hard werken tijdens een gesprek is een constante energielek. Langzaam maar zeker kost het meer en meer energie. Maar nu ga ik iets zeggen wat je misschien verbaasd: Het heeft niets met die ene collega te maken! Die ene collega is een trigger waardoor jij ontdekt dat je te hard werkt tijdens een gesprek. Dat maakt dat je het gevoel hebt dat je geen invloed hebt. Die ene collega spiegelt ongemerkt jouw gedrag waardoor het voelbaar wordt dat je langzaam maar zeker leegloopt op gesprekken. Dit is een onbewust proces zowel voor jou als voor je collega.

Ik merk het regelmatig tijdens rollenspel. Wanneer ik met de te harde werkers een feedbackgesprek oefen of een begeleidingsgesprek. Tijdens het rollenspel krijg ik volop de ruimte om niks te doen. Ik hoef alleen maar vage antwoorden te geven en elke oplossing die me geboden wordt kan ik simpel afwijzen. Ik krijg alle ruimte om mezelf zielig te vinden, om niet zelf na te denken over een goede oplossing etc.
Na het rollenspel, als ik feedback geef op wat er zojuist gebeurde, begin ik dan ook vaak met de volgende zin: ‘Wat ben jij een fijne collega zeg. Jij werkt voor twee personen tegelijk. Ik hoef bij jou niets te doen. Heerlijk.’
Vaak zorgt mijn reactie voor de nodige verwarring en dat is precies mijn bedoeling. Het is namelijk ongezond om te hard te werken tijdens gesprekken en je helpt er de ander totaal niet mee. Veel deelnemers ervaren dit als een enorme eye-opener. Dit zijn momenten dat de kwartjes vallen.
Valt er bij jou ook een kwartje tijdens het lezen van dit blog? Ben jij ook een te harde werker tijdens een gesprek?

Ik geef je graag handige tips die je helpen om wel resultaat te krijgen uit een gesprek. Als je deze tips toepast zul je merken dat je vanzelf minder hard werkt en dat de ander wel in beweging komt:

Laat stiltes vallen, zodat je de ander ruimte geeft om te anwoorden
Stel open vragen en wees oprecht benieuwd naar het antwoord
Spreek vanuit jezelf
Stop met oplossingen aan te dragen, vraag oplossingen van de ander en neem geen genoegen met een afwijzend of vaag antwoord.
Stuur op concreetheid
Maak duidelijke afspraken en spreek ook consequenties af.

Dit is net zo goed hard werken, met het grote verschil dat je energie krijgt van het gesprek omdat je resultaat bereikt. Gesprekken waarbij je bovenstaande aandachtspunten inzet zorgen dat jij je gehoord voelt. Dat je de ander beter snapt en dat je samen hebt kunnen kijken naar de mogelijkheden ter verbetering. Deze gesprekken leveren naast plezier en zelfvertrouwen ook energie!

Margreet