Help de sfeer verzuipt! 10 tips om je werk weer leuk te maken

Soms gebeurt er van alles waardoor de sfeer dreigt te verzuipen: bijvoorbeeld door reorganisatie of fusie. Maar drukte, bezuinigingen en uitval door ziekte zijn beproevingen voor de goede sfeer en het werkplezier.
Je mag er gerust vanuit gaan dat iedereen de intentie heeft om met plezier en energie aan het werk te gaan. Dat iedereen elke dag met enthousisasme wil werken.
Het zou toch raar zijn als iemand zegt; ‘Ik werk in de zorg, maar eigenlijk vind ik het geen leuk werk en heb ik spijt dat ik ervoor gekozen heb’. Ik zou maar 1 advies hebben voor iemand die dit zegt en dat is: doe jezelf en je collega’s een groot plezier en zoek heel snel een andere baan.lachen is het beste medicijn
Iedere professional in de zorg kiest bewust voor zijn/haar beroep. En toch… soms zakt de sfeer onder het nulpunt en dan is het hard werken om het nog leuk te hebben op je werk.
Terwijl het juist zo gezond is om in een goede sfeer te kunnen werken. Niet alleen voor jezelf, ook voor de patienten is het belangrijk om in een omgeving te zijn waar een positieve energie hangt. Waar men mag lachen, waar af en toe gerelativeerd wordt.

Zet je gevoel voor humor in als extra kwaliteit in je werk. Om je werk leuker te maken. Om de moed erin te houden. Om te kunnen relativeren.

Ik geef je graag tien tips om je te helpen de sfeer positief te houden:

1. Geef (heel bewust) complimenten, vooral aan iemand waaraan je kunt zien dat ‘ie het even moeilijk heeft.
2. Koop een mooi schrift en schrijf op de voorkant: leuke voorvallen van afdeling... In dit schrift schrijf je grappige voorvallen, uitspraken, gebeurtenissen van de afdeling. Superleuk om zo af en toe eens door te lezen en je onthoudt de leuke dingen beter.
3. Glimlach als je de telefoon opneemt: degene aan de andere kant van de lijn zal dit merken en je gesprek verloopt vanzelf prettiger.
4. Neem spontaan iets lekkers mee voor bij de koffie, ga ook echt aan de koffie en spreek af dat je het niet over het werk zult hebben, maar vertel in plaats daarvan over je blunders op het werk.
5. Ontwerp je eigen ‘Loesje’ posters met positieve en grappige teksten
6. Heb je feedback voor een collega? Ga niet naar huis voor je dit hebt gegeven. Is het geen goed moment? Maak een afspraak voor de eerstvolgende keer dat jullie samen werken en begin je dienst er mee.
7. Probeer vaker te lachen met elkaar. Lachen zorgt voor endorfine, het geeft je een goed gevoel.
8. Verzin met elkaar iets extra’s voor de patienten; bijvoorbeeld dat jullie morgen alle patienten een roos geven, zomaar…
9. Benoem aan het einde van de dag de dingen waar je blij om bent. Doe dit met elkaar. Wat ging goed vandaag? Waar zijn we trots op?
10. Bedenk zelf, s’avonds voor je gaat slapen, drie dingen waar je dankbaar voor bent en schrijf die op in een mooi boekje.

En de gouden tip: neem jezelf niet al te serieus!

Oh, en ik wil je ook zeker dit filmpje niet onthouden: draai die eens op je werk en je hebt gegarandeerd lol met elkaar.

Ik wens je heel veel plezier!

Margreet